Elämme nykyaikaa, jossa sähkö on oleellinen osa elämäämme. Yksi osa elämäämme sai sitten katastrofin ainekset menneen kuukauden aikana. Esimerkiksi oman huushollini elämä oli yhtä tuskaa sähkön humpsahtelujen ja pitkien katkojen vuoksi. Joka kerta sieltä kammettiin mukaan elämään, kun tuikut viimein valaisivat kuin ilon aurinko katossa.

Moni puhuu, että ennen vanhaan oli niin ja näin. Näinhän se on. Olen syntyjäni kaupunkilainen, jonka perheessä oli väritelkkari ennenkuin monella oli edes mustavalkoinen. Meillä oli aina sähköt ja vedet, ym vermeet. Mutta, olen myös elänyt sen ennen vanhaan-osion mummolassa. Olen nostanut vettä kaivosta, olen kulkenut rankamettässä talven polttopuita hakemassa. Mummolaan tuli vain kylmä vesi, ykkönen ja kakkonen juostiin kyykkäämässä pihan perällä ja lämmitys hoideltiin uuneilla. Monasti lötköttelin uuninpankolla lämpimässä. Kyllä, tiedän mitä oli ennen vanhaan.

Ennen vanhaan ei ollut tietokoneita, joilla hoideltiin yrityksen asioita. Minulla on käytössä kaksi konetta, joilla hoidan kahta yritystä ja tiimiä yhtä aikaa iltatyönä. Päivätyöni on toisaalla. Kun se minulle elintärkeä sähkö temppuilee, olen suoranaisessa nesteessä. Kun ajattelen mahdollisia seuraamuksia asioitten hoitamatta jättämisestä, v-käyräni kohoaa korkeuksiin. Ennen vanhaan ei ollut kännyköitä, joita täytyi latailla ja soitto onnistuu, jos linkki toimii. Lankaverkot keräillään pikku hiljaa poies.

Miten paljon tämä tilanne aiheutti hankaluuksia lapsiperheille ja vanhuksille, hirvittää ajatella. Olen sivusta kuunnellut, että lähimmäisenapu on vielä olemassa. Naapurit ovat käyneet vanhusten luona katsomassa onko kaikki hyvin. On viety aggregaatteja ja lämmitetty tupaa ja autettu muutoin. Hyviä ja auttavia ihmisiä on vielä tänään, vaikka kaikilla on omat kiireensä. Lueskelin eräästä kommentista, että korvaako kyseinen yhtiö kestovaipat, kun ei tule vettä pesemistä varten.

Odotan mielenkiinnolla tämän kyseisen sähköyhtiön vuoden 2014 toimintakertomusta. Syystä että, minusta ennakoivia toimenpiteitä on laiminlyöty ja todella pahasti. Suomeen tulee joka vuosi talvi, lunta leijailee enemmän tai vähemmän eikä sitä pysty kukaan ennustamaan. Kun tulee vaikea talvi, niin aina sattuu vahinkoja, mutta ei tässä laajuudessa, jos etukäteen ryhdytään toimiin.

Tunnen syvää myötätuntoa tämän yhtiön asiakaspalvelua kohtaan. Jopa itse lankesin ei lasten korville- tekstiin. Alunperin piti tiedustella korjausaikataulua, mutta sitten helähti ilmoille hallitsematon volyymi. Pyydän siis anteeksi, teitte niin hyvää työtä kuin tässä tilanteessa voi. Tunnen syvää myötätuntoa asentajia ja korjaajia kohtaan, jotka tämän yhtiön laiminlyöntien vuoksi joutuivat venymään 200 prosenttisesti raivaus ja korjauskohteissaan. He olisivat päässeet vähemmällä, jos linjat olisivat olleet alunperin kunnossa.

Tälle yhtiölle haluaisin asiakkaana sanoa, että olen tehnyt sopimuksen tuotteesta, jonka toimituksesta maksan. Ymmärrän toki, että mikään toimitus ei ole satavarma, mutta odotan palveluntarjoajan tekevän kaikkensa sopimukseni eteen. Toivon, että yhtiö ottaa nyt tästä opikseen eikä päästä tilannetta enää tähän jamaan.

Viat on nyt tällä erää korjattu. Tsemppiä tulevaan ja toivotaan, että menneet viikot olivat rankka herätys sähköyhtiölle!